tisdag 18 november 2014

Jakten på de perfekta lussekatterna fortsätter......

Hur svårt ska det vara att kunna baka perfekta lussekatter????
Provar nya recept varje år men lyckas aldrig få dom perfekta.
MEN i helgen så va det i nära...
Bestämde mig för att prova receptet som julbloggaren Nilli lagt upp för ett tag sen. 
http://ximasbynilli.blogspot.se/2014/11/perfekta-lussekatter.html

Väldigt smidigt  att inte behöva smälta smör och så innan utan bara blanda alla ingredienser i bakmaskinen och låta den göra grovjobbet i 10 min.

Degen blev perfekt till utbakningen så inget extra mjöl behövdes.
Tycker att jag lyckades ganska bra med att snurra dom.



Jäsningen gick också superbra.


Gräddningen blev perfekt.


Men tyvärr så smakade dom nästan inge saffran alls.... ledsamt.... hade använt billigt saffran så kanske kan det vara det som gjorde att jag inte lyckades perfekt. 
Men de här bullarna blev de lättaste, fluffigaste och mjukaste lussekatterna jag nånsin har ätit. Blir till att prova igen snart med lite mer socker och saffran eller iaf prova ett annat märke på saffranet. 

Tusen tack till Nillie som delade med sig av receptet. Min kräsna sambo sa att konsistensen va den bästa han har ätit av hemmagjorda lussekatter.  :) 

Får se om jag närmare jul kan meddela att jag lyckats med de perfekta lussekatterna i min smak såklart ;) 


2 kommentarer:

  1. Tråkigt med smaken, men kul att du gillar receptet! Dina lussekatter blev ju jättefina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack, nu är det bara smaken som ska dit så är dom tip top! :)

      Radera